- Heineken neemt de Texelse Bierbrouwerij over, de maker van speciaalbieren zoals het bekende Skuumkoppe.
- Texelse Bierbrouwerij wil onder de vleugels van Heineken professionaliseren, verder groeien en beter beschikbaar worden voor de horeca.
- Heineken heeft de laatste jaren meer aandacht voor kleine Nederlandse brouwerijen. Zo zette het speciaalbierplatform Beerwulf op en nam het vorig jaar een belang in het Amsterdamse Oedipus.
Bierbrouwer Heineken neemt zijn kleine branchegenoot Texelse Bierbrouwerij over. Die brouwer van speciaalbieren zoals het bekende Skuumkoppe was op zoek naar een strategische partner om te kunnen doorgroeien.
Samen met Heineken zal de Texelse Bierbrouwerij gaan werken aan een betere beschikbaarheid in de horeca en groei van de productie.
Texelse Bierbrouwerij wilde professionaliseren en verder groeien, aldus directeur Cor Honkoop. “We lagen al heel goed op koers, we hebben de beste zomer ooit achter de rug.” Met Heineken als nieuwe eigenaar kan de maker van dertien biersoorten daar sneller stappen in zetten.
Onder de vlag van Heineken blijft het Texelse bedrijf autonoom. Ook laat de biergigant weten dat de brouwerij op Texel blijft. Financiële details zijn niet verstrekt.
Groeipotentieel van Texelse Bierbrouwerij
Volgens algemeen directeur Hans Böhm was Heineken al langer gecharmeerd van Texelse Bierbrouwerij: "Enerzijds vanwege de unieke propositie die de brouwerij heeft. Texelse begeeft zich bovendien met Skuumkoppe in het tarwebier-domein waar Heineken relatief klein vertegenwoordigd is."
"Anderzijds is het een merk met een enorm groeipotentieel", zegt Böhm. "Texelse is al behoorlijk vertegenwoordigd in de horeca, maar heeft tevens nog een wereld te winnen. Daarin zit ‘m dan ook de winst voor beide partijen."
Texelse Bierbrouwerij is twintig jaar geleden opgericht en heeft momenteel zo'n tachtig mensen in dienst.
Meer aandacht voor kleine brouwerijen
Het is niet voor het eerst dat Heineken de aandacht richt op kleinere Nederlandse brouwerijen. Zo kocht het zich vorig jaar in bij het door een groep vrienden opgerichte Oedipus uit Amsterdam. Net als de Texelse Bierbrouwerij behield Oedipus de controle over haar eigen merk, de namen van de bieren en wat ze in de toekomst uit willen brengen.
Ook zette Heineken het speciaalbierplatform Beerwulf op. Via die webwinkel verkoopt Heineken honderden bieren van vooral kleinere brouwerijen.